Kontakta mig

Kamera

Översätt/Translate
English French German Spain Italian

Facebook

Följ mig
Follow my blog with Bloglovin

Videofyme
RSS 2.0

Tips på att lära sig något utantill!

Ett enkelt sätt att lära sig en text utantill är att göra det enligt följande steg:
1. Håll texten framför dig och läs högt innantill. Gör detta upprepade gånger tills det känns som att du vet hur meningarna följer varandra.
2. Återberätta innehållet i texten för någon utomstående.
3. Lägg pappret med sidan neråt och försök minnas hur den börjar. Läs den högt för dig själv utan att titta, så långt det går. När du fastnar får du titta på pappret och påminna dig själv. Men bara en tjuvtitt. Fortsätt sen så långt det går igen. Gör detta tills du känner att du börjar kunna texten.
4. Sätt ankare i texten. Förslagsvis vid första och sista meningar i stycken.
5. Rabbla texten för dig själv i duschen, när du promenerar och vid andra tillfällen.
 

Postat av: Terese

Så gör jag också, jag läser högt för mig själv sen fastnar det! haha

Svar: jättebra sätt! :)
Felicia

Postat av: Nora

Ska inte tävlingen avslutas nu? :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
är du här ofta?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
fotokobran -